maandag 25 juli 2016

Sell your SOUL of keep your CORE business?

Jullie kennen mij als een nuchtere en wat behouden Fries. Niet iemand die direct overloopt van enthousiasme, want mijn motto is immers: eerst zien en dan pas geloven. Hierdoor loop ik nooit in zeven sloten tegelijk. Mijn vrouw Daniëlle, voor diegene, die haar niet kennen, is wat dat betreft het tegenovergestelde. Niet dat zij wel in die zeven sloten tegelijk loopt, maar zij kan gelijk vanaf het begin overlopen van enthousiasme. Een eigenschap waar ik soms of beter regelmatig wel een tikkeltje jaloers op ben. Graag neem ik jullie mee in onze wereld:

Onlangs stapte Daniëlle zoals ze dat zelf heeft aangegeven uit haar comfortzone. Haar massagepraktijk gaat ze een nieuwe boost geven. Daarom is ze (eindelijk) begonnen aan een eigen website, waar ze naast het aanprijzen van haar massages ook via een webshop een nutrician product verkoopt. Al een tijdje is ze laaiend enthousiast over de producten van Rain International.
Natuurlijk heeft ze ook mij enthousiast proberen te maken. Mijn cynisme en achterdochtige natuur had natuurlijk nee gezegd. Maar ik vond het wel mooi om te zien dat zij er zo veel baat bij (lijkt) te hebben. Ze slaapt dieper, haar spieren herstellen zich sneller en doordat ze veel helderder in haar hoofd is heeft ze een veel betere concentratie. En ze claimt zelfs dat haar zicht beter is geworden. Ligt dat nou aan dat nieuwe product of zat ze gewoon weer eens goed in haar vel, nieuwe website etc. Je weet vast wel welk antwoord ik heb gekozen.....

Daarbij heb ik het (ook al verdien ik mijn geld met marketing) niet zo op die Amerikaanse Netwerkmarketing-programma's zoals ook RAIN Int. hanteert. Ik geloof er niet zo in. Tenminste niet voor mezelf en eigenlijk ook niet voor Daniëlle. Ja, ik geloof wel dat er een aantal mensen heel rijk mee worden, maar dat zij vooral veel geld verdienen aan degene die dat ook willen. Maar ik schatte haar toch ook wel zo nuchter en verstandig in dat zij hier niet in zou trappen. Temeer ik kende haar toch goed genoeg om te weten dat snel rijk worden nooit haar drijfveer zou kunnen zijn. Toch?

Inmiddels had ze ook al wat producten verkocht en ook haar klanten waren enthousiast.
Toen ze ook nog naar een verkoopmeeting ging, was ik eigenlijk een beetje verbaasd en ook verrast. Gelukkig stelde ze me gerust. Voordat ze ook maar iets zou ondertekenen of bestellen zou ze natuurlijk eerst met mij overleggen. Een paar dagen later kwam het bericht dat de vriendin met wie ze mee zou gaan plotseling af haakte. Ik had mijn conclusie al getrokken en wist natuurlijk zeker te weten dat haar omgeving dit uit haar hoofd had gepraat en of haar gezond verstand het had gewonnen.

Voor de grap vroeg ze mij of ik mee wilde en voor de grap zei ik ja....

Ik had tenslotte vakantie, we hadden oppas voor de kinderen en zo vaak gaan we niet samen een dagje weg. Wetende dat z'on dagje ongeacht de besteding altijd gezellig is en we de afspraak maakten dat we gewoon gedurende de dag altijd weg konden gaan als we het niets vonden. Toegegeven ik was ook wel nieuwsgierig naar de bijeenkomst. Een beetje als marketeer, maar vooral nieuwsgierig naar het bedrijf die mijn vrouw zo enthousiast kreeg. En ja, ondanks het feit dat ik haar voor 100% vertrouw, stiekem kon ik haar nu dan toch ook nog een beetje in de gaten houden. (Ssst, niet verder vertellen hoor).

Dus zaterdagochtend in alle vroegte op naar Veldhoven. Bij de ontvangst zag ik de titel van de workshop: De millionairs workshop. Kijk daar hou ik van; leg de lat maar lekker hoog.

Bij de ingang herken ik de eerste verkooptrucjes al: Drie prachtige glimmende bolides, waaronder een schitterende Masserati met daarop prominent het Rain logo. Ja, smaak hebben ze en om die te kunnen betalen, moet je denk ik eerst miljonair worden. De toon is gezet. Als we in de zaal zitten blijken er meer dan 500 personen uit heel Europa te zitten. Hongaren, Duitsers, Oostenrijkers en natuurlijk een grote groep Nederlanders. 500+ dat aantal ga ik nog vaak horen vandaag! Daniëlle kent er een paar en stelt me voor. Na een allervriendelijkste begroeting worden we naar onze gereserveerde stoel geleid en kan de show beginnen. Ons geduld wordt nog even op de proef gesteld en mijn achterdochtig enigszins beroepsgedeformeerde stemmetje heeft alweer geconcludeerd dat dit natuurlijk "part of de plan" is. Let's get them waiting, let's get them eager!!!!
Met goede stevige rapmuziek komt de sfeer er goed in. De europese salesmanager -z'n naam is me ontschoten, trapt af. Hij introduceert de Global Master Trainer for Rain International Jay Noland die verantwoordelijk is voor de training. Strak in het pak; overduidelijk dress to impress en met heel veel energie stuwt hij de aanwezigen naar het kookpunt. Ik ben onder de indruk van zoveel show, wat een performance en vraag me af hoe de makelaars van Woonaccent zouden reageren als ik een dergelijk show tijdens een regio-overleg zou geven. Daniëlle blijkt hetzelfde te denken als ze me zachtjes toefluistert: "Zo zou jij jouw klanten ook eens moeten toespreken." Ik denk dat ze gillende de zaal uit willen rennen. En eerlijk er zijn momenten dat ik dat vandaag ook wil. Maar ik blijf zitten want de performance van Jay Noland fascineert en imponeert me. En ik besluit, net als Daniëlle onlangs, ook uit mijn comfort zone te stappen. Enthousiast klappend en joelend laat ik me meeslepen in de energie van de zaal. Af en toe kijken Danielle en ik elkaar aan en ik zie haar genieten, maar gelukkig ook af en toe een knipoog, waarmee ze volgens mij wil zeggen, great show, nice performance, maar past dit bij ons? Tenminste dat maak ik er maar van.

Bijna iedereen steekt de handen enthousiast de lucht in bij de vraag " Who wants to be a millionaire?" De hand van Daniëlle blijft, net als die van mij rustig hangen langs haar lichaam. Gelukkig dat is een pak van mijn hart, want het zou toch wat zijn dat ik vandaag tot de ontdekking zou komen dat ook Daniëlle een stiekeme drive of ambitie heeft om snel geld te verdienen.

De snelheid van de Global Master trainer gaat nog een keer omhoog. Wat een energie en werkelijk schitterende one-liners komen voorbij. De mooiste slogan die ik hoor; You have my money, I have your product: let's exchange! En zo laten ze duidelijk zien waar het om gaat: Make money (for me)!
Ik moet ze nageven, dat doen ze goed en ik kan het ook geen manipulatie of dwang noemen. Op een hele subtiele manier zijn ze goud eerlijk en zeggen ze gewoon waar het op staat. Als jullie allemaal veel (ver)kopen daar worden wij heel blij van. En daar wordt de zaal ook blij van want je zit hier tenslotte to make some money!
Na de peptalk komt de theoretische onderbouwing van de verkoopmethode. Jay gaat hier sneller door heen dan ik gewend ben, maar dat is op zich ook wel logisch. 500 man ipv maximaal 10 man is toch wat anders. De inhoud van de training komt me wel bekend voor en lijkt veel op de DOOR-trainingen  die ik vroeger zelf heb mogen volgen. De aangekondigde persoonlijkheidstest wordt verschoven naar de middag. Jammer, want ik ben altijd dol op zulke tests. Ook al heb ik het vermoeden dat ook deze test wel eens heel veel overeenkomsten met de DOOR-personalitytests zou kunnen hebben, besluit ik ook om het middagprogramma te volgen. En omdat Daniëlle wil blijven voor de productpresentatie besluiten we het hele dagprogramma te volgen.

Na de lunch zakt de energie wat weg, het kost me moeite om tijdens de uitleg van het back-office gedeelte wakker te blijven. Ook de 3 verhalen van verschillende toppers uit andere landen kunnen me niet echt boeien. Behalve van Georg de Duitser, hij blijkt later degene van de Masserati en hij heeft een goed verhaal over Commitment, Determination en Focus. Maar ik zit hier voor de personalitytest. Het verhaal van de dokter die een korte productpresentatie geeft en uitleg geeft waarom de producten van RAIN zo goed werken is interessant, zeker voor Daniëlle, maar waar blijft die test?


Welke kleur heb je?

Met heel veel show en spierballentaal en soms zelfs intimiderend wordt de test uitgelegd. Ik ga aan de slag en op basis van de vragen heb ik al gelijk door dat dit inderdaad weleens de kleuren persoonlijkheidstest die ik eerst bij DOOR en later ook bij Cecil Penso heb gekregen.
Ik ben benieuwd of mijn persoonlijke ontwikkeling die ik de afgelopen jaren heb doorgemaakt ook terug te zien is in de uitkomst van de test. Opgejaagd door de energie van de zaal vul ik misschien net iets te snel het formulier in en als de resultaten bekend worden gemaakt, voel ik toch een kleine teleurstelling. Waar vroeger mijn persoonlijkheidstype overwegend de analyticus was, gevolgd door het dominante type, ben ik nu opeens primair het dominante type. Oei, dat had ik niet verwacht. Op zoek naar een verklaring ontdek ik gelukkig dat de dominante score, maar nauwelijks hoger is als de analyticus en de levensgenieter. Ik maak mezelf maar wijs dat ik meer in balans ben gekomen en dat ik in deze omgeving enigszins opgefokt mijn dominante zijde heb getriggerd..... Als je wilt weten welke type Daniëlle heeft? Dat moet je haar zelf maar vragen. Opvallend is dat volgens Jay onze twee types moeilijk samen gaan.....

Het laatste half uur staat in het teken van de uitleg hoe je om moet gaan met de verschillende types. Afstemmen op de ander, noemt Daniëlle dit altijd, maar hier lijkt het toch meer op een trucje. Een verkooptrucje dat zeker zal werken, maar ik heb inmiddels geleerd dat afstemmen op de klant vele malen beter werkt dan het toepassen van een trucje. Zeker als je op lange termijn business wilt doen. De toelichting gaat snel op het inmiddels bekende hoge energielevel. Ik betwijfel of het inhoudelijke verhaal bij de aanwezigen door deze korte en supersnelle onderbouwing, zal beklijven.
Maar morgen is er nog een dag krijg ik te horen en dan gaan ze de diepte in. Of zoals Jay zegt we gaan DEEP. Morgen zijn Daniëlle en ik er niet bij. Nog een dag trek ik niet. Gelukkig zegt Daniëlle op de terugweg ook te twijfelen of ze nog wel zin heeft in een tweede dag. We komen samen tot de conclusie dat het een mooie dag was, leuk omdat we samen weer eens iets hebben ondernomen, fijn omdat het enthousiasme ook op ons een aanstekelijke werking had en tot slot boeiend en zeer zeker ook leerzaam.
De tweede conclusie die we samen trekken is dat het snelle geld verdienen niet bij (het bedrijf van) Daniëlle past. Maar dat het product SOUL en CORE wel degelijk een toevoeging aan haar massagepraktijk kan zijn. Maar dan wel op een manier die bij haar past. Niet om (snel) geld te verdienen maar alleen omdat het middel  goed doet voor haar klanten. Zoals ik al eerder zei alleen een goed product verkoopt zich zelf en als SOUL en CORE dan echt zo goed zijn, dan is die hele agressieve, enigszins opdringerige verkoopmethode helemaal niet nodig.

De vraag blijft natuurlijk of het product nu werkelijk zo goed is als Daniëlle en ook de dokters van RAIN beweren, daar heb ik geen mening over. Immers ik heb het niet gebruikt en heb het dus niet ervaren. Maar....  ik ga het een kans geven. Zondagochtend zeg ik tegen Daniëlle: " Ik ga het proberen." Zeg maar hoeveel zakjes ik per dag moet nemen en wanneer:  Zij adviseert mij eerst 2 zakjes SOUL per dag. Één in de ochtend en Één een half uur voor het slapen gaan en dan minimaal 2 weken. Ok en met een knipoog naar Jay zeg ik tegen Daniëlle: Let's do it, let's do it, let's do it, let's do it..... 

De komende periode ga ik op dit blog jullie op de hoogte houden of SOUL voor mij ook een "life changing" product gaat worden.

Wil je meer weten over de producten an RAIN Int. neem dan gerust contact op met Daniëlle. Dat kan via haar website. Daar vind je ook een link om te bestellen of bestel direct hier: http://www.myrainlife.com/mindyourbodysneek 





Geen opmerkingen: