dinsdag 2 augustus 2016

Is de Johan Cruyffschaal dood?


Gisteren las ik hier een artikel waarin stond dat de wedstrijd om de Johan Cruyff Schaal dood is. Kort daarna kwam ook het bericht van de KNVB dat de opzet van de JCSchaal anders moet.
De Supercup in Nederland waarin de winnaar van de KNVB-beker speelt tegen de kampioen van afgelopen jaar, of te wel de Johan Cruyff Schaal spreekt niet tot de verbeelding en dat is jammer. Ik was er afgelopen zondag bij en moest inderdaad zien dat de Amsterdam Arena nog niet voor de helft was gevuld. En dat terwijl de nummer 1 van Nederlandse competitie en de nummer 1 van de supporterslegioenen tegen elkaar speelden.

Vaak gehoord bij de JC Schaal: "Voor de winnaar is het een prijs en voor de verliezer is het de laatste serieuze oefenwedstrijd". En ik vraag me of dat terecht is. Waarom was de Arena maar half gevuld? Waarom is de wedstrijd om de Johan Cruyff Schaal dood? De KNVB denkt aan de volgende veranderingen:


  • Andere datum
  • Lokatie?
  • Sportiefbelang
Of komt het door:
  • de hoge entreeprijzen?
  • de verplichte bus-combi met omwisseling?
  • Is het teveel het feestje van de KNVB en sponsoren
  • Is het op TV leuker dan in het stadion?


Eerlijk gezegd denk ik niet dat de oplossing in de KNVB voorstellen ligt. Het grootste probleem zit hem gewoon in de beleving. En beleving kun je als bond niet organiseren. Je kunt het wel de kop indrukken. Dus als de KNVB serieus is met haar wens om de Supercup een zelfde status als de KNVB-beker te geven dan zullen ze ook eens echt hun nek moeten uitsteken. 

Maar eerst de vragen van de KNVB beantwoordt: 

Midden in de vakantie of andere datum?

Moet volgens mij geen probleem zijn. Als ik naar de Open Dagen van de verschillende clubs kijk dan komen er duizenden ouders met hun kinderen naar wat spelletjes bij het stadion, soms een handtekening sessie, anders een oefenwedstrijd of een training in het stadion en veel reclame kraampjes van sponsoren en de junior clubs. Oja, als je geluk hebt stapt er een nieuw idool uit de helikopter. Het is gratis dat toegegeven, maar nou niet echt een programma waar je warm van wordt toch? Voor mij in ieder geval niet maar de Open Dagen (tijdens de vakantie) worden altijd goed bezocht. Sterker nog voor vele supporters zijn deze dagen één van de hoogtepunten van het jaar en vormt het zelfs een echt vakantie-uitje.  

Andere lokatie

Hier valt op zich wel iets voor te zeggen. Los van het feit dat die Arena nooit een voetbaltempel zal worden is de KNVB beker ook jaarlijks op neutraal terrein. Dus ligt het hem niet aan het neutrale karakter van de wedstrijd op vreemde bodem. De sfeer in dat stadion blijft gewoon ondermaats en daardoor ligt het aan de Arena! Maar of een ander stadion voldoende is? Misschien dat hier een klein deel van de oplossing ligt maar nooit de gehele oplossing. Een uit- en een thuiswedstrijd wellicht. Maar wie laat je dan toe? Weer die kampioensteams of de echte (eigen) supporters? 

Sportief belang

Aangezien de KNVB-beker een plaats in de Europa Leaque oplevert denkt de KNVB aan een sportieve beloning. Bijvoorbeeld vrijstelling van één of meerdere ronden in de volgende bekercompetitie. Het feit dat ze dit serieus overwegen doet mij denken dat ze het never nooit niet gaan begrijpen. Ik heb nu als Heerenveen supporter 3 keer de geweldige ervaring van een KNVB-beker finale mee mogen maken. Geen moment heeft het in mijn hoofd gespeeld dat met het winnen van de finale Heerenveen dan ook Europa in mocht. Tuurlijk niet. Het winnen van de beker daar ging het om. En was het verlies van de finale tegen Ajax nog te verwerken. De tweede verloren finale tegen Roda, daar ben ik dagen ziek van geweest. Wat zeg ik, nog steeds baal ik dat Heerenveen deze wedstrijd verloor. Gewoon omdat ik als supporter de Beker wilde winnen. Een echte prijs! En nog steeds krijg ik kippenvel als ik weer het een filmpje zie waarbij Sibon de beslissende penalty de bovenhoek in jaagt. De ontlading van het halve stadion, de spelers en het ongelofelijke euforisch gevoel kwam echt niet omdat Heerenveen een Europees ticket verdiende. Nee, dat kwam door de beleving. De beleving die dagen van te voren de spanningsboog steeds strakker zette. Die beleving mis ik dus bij de Johan Cruyffschaal. En wie zorgt er voor die beleving. Juist de trouwe supporters, de stadionbezoekers, die weer en wind trotseren omdat ze erbij willen zijn. In het stadion en niet voor de buis. 
Maar kijk ook eens naar de spelers. De Feyenoord spelers begonnen de wedstrijd alsof het een oefenwedstrijd betrof. En kijk naar de PSV-spelers die na de winst verplicht met een bosje bloemen naar het slecht gevulde uitvak gingen. Geen eens een ere ronde. Terwijl er nog duizenden (veelal jonge) supporters in de gezinsvakken de spelers graag nog even toegejuicht hadden. Ik was speciaal voor Remco tot na de huldiging blijven staan. Dus ook bij de spelers ontbreekt het aan beleving. 

Hieronder de overige vragen:

Hoge entreeprijzen. 

Ik was samen met Remco, die om onbegrijpelijke reden PSV-supporter is geworden en betaalde dus € 25,-- voor een volwassene en voor Remco (t/m 14 jaar) € 12,50. Daar komt dan natuurlijk dat nog belachelijke tarief van € 12,-- parkeren op de bedrijven terreinen bij. Met elkaar € 49,50. Een prijs die nooit went, maar mij ook niet weerhield om te gaan. Ook de stevige prijzen voor een glaasje fris of alcoholvrij bier in het stadion, ja dat is nu eenmaal een gegeven. Hetzelfde kom je tegen in de pretparken. Dus we weten allemaal dat het te veel is, maar we betalen het ook allemaal. Dus denk ik niet dat de prijs de reden is.
feyenoordsupporters


Verplichte Bus-combiregeling

Dit geldt alleen voor de kaarten die beschikbaar waren voor de seizoenkaarthouders van de verschillende clubs. 5.500 voor beide clubs. Waar de PSV-suporters er slechts 1.800 kochten. Afgaande op een aantal reacties op twitter en supportersfora was het voor diverse PSV-supporters wel een reden om niet te gaan. Maar Feyenoord verkocht alle 5.500 beschikbare kaarten en ook die moesten met een verplichte Bus-combi. Voor hen was die vreselijke verplichting dus geen reden om niet te komen. Ik houd het ermaar op dat het voor de PSV-supporters een excuus was om niet te gaan en geen reden.

Feestje van de KNVB en sponsoren

Een veel gehoord punt van kritiek is dat de KNVB deze wedstrijd vooral organiseert om er voor hen zelf en de sponsoren een feestje van te maken.
Heel veel vertegenwoordigers van kampioensteams werden tijdens een ereronde voor de wedstrijd gehuldigd.
Ook Piet Jan Nauta stelt op zijn blog dat de KNVB moet stoppen met het uitnodigen van al die jeugd teams. Ik ben het met hem eens. Dit soort vakkenvullers is meestal een garantie van heel veel heen en weer geloop tijdens de wedstrijd. Naar de catering, naar de WC en soms gewoon spelen alsof ze in een speeltuin zijn. In ieder geval zijn het geen voetballiefhebbers die 2 keer 45 minuten van het edele spelletje genieten. Deze PokemonGo generatie kan niet stilzitten en schreeuwt op de verkeerde momenten. Probeert natuurlijk kansloos een Wave te beginnen en is absoluut geen sfeerverhogend element. Sterker nog het slaat de sfeer keihard het stadion uit.


Een wedstrijdmoment
Door de Oost tribune als gezinstribune te kwalificeren werkt ook niet echt mee aan de sfeer en beleving. Maar ik moet ook zeggen dat deze 2 vakken wel een bepaalde charme had. Niet vanwege de sfeer en beleving maar meer door de gemoedelijkheid. Want eerlijk is eerlijk: hoe vaak komt het nog voor dat Feyenoord supporters gebroederlijk tussen de PSV-supporters kunnen zitten. Ik was volgens mij de enige verdwaalde Fries in de familievakken. Naast me een gezin uit Dongen. Voor me een gezin met 5 kinderen. Allemaal in een Feyenoord shirt. Naast me dus Remco in zijn PSV-shirt en daarnaast ook een vader en zoon (beide PSV-supporter). Stadionbezoek zoals stadionbezoek zou moeten zijn. Met respect naar elkaar en  allemaal door elkaar.  En juist dat gebroederlijke door elkaar maakte het voor mij een mooie ervaring. Dus heb ik geen probleem om 2 vakken vrij te maken als familievak. 

Is het op TV leuker dan in het stadion?

Nee, nee, nee! Maar toch is de wedstrijd op TV en voor velen daardoor niet de noodzaak om naar het stadion te komen. Ook hiervan denk ik dat het een excuus is en nooit de reden. 


Ik heb een kaartje gekocht simpel weg omdat er gewoon niets mooier is om een wedstrijd in het stadion te bekijken. Om die reden heb ik een seizoenkaart van sc Heerenveen en geen abonnement op FOX-sport. Het is namelijk niet te vergelijken.

Maar zelfs een wedstrijd op TV is 10 keer zo mooi als het wordt gespeeld in een vol stadion. Zingende en joelende supporters, af en toe een rookgordijntje en heel veel vlaggen, sjaaltjes etc. De sfeer maakt het verschil. Dus als je echt wat wilt KNVB dan ga je pas dit soort wedstrijden uitzenden als het stijf uitverkocht is. Gewoon kaarten verkopen aan de de seizoenkaarthouder (eventueel die 2 speciale familievakken). En als het dus niet uitverkocht is. Gewoon niet uitzenden. Jammer, helaas onvoldoende kaarten verkocht! Negeren doet begeren. Beleving zit in het stadion en niet voor de televisie. Nogmaals niet uitzenden. Ik betwijfel of de KNVB hier de ballen voor heeft. En als de KNVB twijfelt hoe ze het stadion vol krijgen? Zoals gezegd: gewoon de kaarten verkopen aan de echte supporters, de seizoenkaarthouders!
Probleem opgelost zou ik zeggen. 

Geen opmerkingen: