woensdag 14 augustus 2019

Uitvak AC Horsens tegen FC Midtjylland 11 augustus 2019 in het Casa Arena

Ik heb 2 kaartjes gekocht voor de wedstrijd in de 5e speelronde van de Deense Superliga tussen AC Horsens en FC Midtjylland. We denken een derby aangezien de clubs maar 69 km van elkaar verwijderd zijn. We hadden al wel gezien dat het aantal toeschouwers in dit seizoen bij Horsens op gemiddeld nog geen 3.000 bedroeg en hoopten dat deze wedstrijd wat meer bezoekers naar het stadion Casa Arena met een capaciteit van 10.500 toeschouwers zou trekken. Die hoop bleek ijdel, er waren 3.179 toeschouwers aanwezig.

Helaas moesten we Heerenveen - Feyenoord, altijd één van mij favoriete thuiswedstrijden -mede door het grote aantal uitsupporters in het uitvak-  missen. Maar internet en de mobiel maakten het mogelijk een groot deel van de 1e helft te volgen. De tweede later maar via de samenvatting

We komen bij het stadion aanrijden en kunnen zo het parkeerterrein op, je verwacht elk moment een steward die voor de auto springt of iemand die in hte deens begint te roepen dat je niet zomaar het parkeerterrein op mag.
Volledige tribune ontbreekt
Zicht vanaf het parkeerterrein
Maar niets van dat alles we rijden het parkeerterrein op en lachend constateren we dat de korte zijde van het stadion er niet meer is. Ik meen me toch echt te herinneren, toen ik vooraf op internet het stadion bekeek dat het een mooi compact stadion was met twee hoge lange zijden en via een mooie dakboogconstructie toch ook twee korte zijden. Nu doemde een groot gapend gat zich aan direct vanaf het parkeerterrein. Remco grapt nog dat ik zo met mijn auto het veld op kon rijden. Een bijzondere pitch invasion zoals hij dat noemde. Ik was er van overtuigd dat de deense stewards dat vast niet zo ver zouden laten komen en ze zich ongetwijfeld voor de auto zouden gooien.

Opeens realiseer ik me dat bij informatie van de kaartverkoop iets stond te lezen over het concert van P!NK van afgelopen week. Deze was afgelopen woensdag in dit stadion en de kaarten voor de Osttribune (achter de goal) geldig waren voor een vak aan de lange zijde van het veld.
De bogen van het dak staan
 in de hoek geparkeerd
Nu snapte ik waarom. De tribune is demontabel en was vanwege het concert volledig verwijderd om plaats te maken voor het gigantische concertpodium. Het werd me nu ook duidedelijk dat de stellages en de boog op het eind van het parkeertereein de gedemonteerde Osttribune was.
tribune stellingen
Het stadion is voorzien van 4 uiterst futuristiche lichtmasten. Een lange arm die uitstrekt over de tribune en opvallend genoeg niet zoals gebruikelijk schuin het veld verlicht, maar de duidelijk haaks op het veld staan. Erg jammer dat het stadion nu niet volledig was, want de open zijde gaf een heel merkwaardige doorkijk.



Hierboven een beeld van het stadion tijdens het concert van P!NK.

Nu we de auto geparkeerd hadden gingen we op zoek naar ons vak. Ik had on-line kaarten gekocht voor de away-sectie. (€ 13,65 per stuk is natuurlijk een prima prijs voor een sta-plek op het hoogste niveau). Je koopt de kaarten gewoon rechtstreeks bij de thuisclub, geen gedoe met omwisselen, uitregistratie en -controle. Sterker bij de ingang van het uitvak staat een ticket hokje waar de thuisclub gewoon kaartjes aan bezoekende supporters verkoopt.
Bospad richting uitvak
Het vinden van ons vak was nog niet zo eenvoudig. Bij het informatiecentrum gaven ze aan dat we rondom het stadion moesten lopen. Aan het eind van de lange zijde ging ik opzoek naar een ingang, die ik niet kon vinden. Het stadion was een beetje "klein Sportstad Heerenveen", want direct aan het voetbalstadion, was een sportzaal en een zwembad gebouwd. Bij de eerste ingang die ik hier tegen kwam vroeg ik in het engels of dit ook de entry was voor de awaysection. Maar de deense steward maakte door "no english, he english" wijzend op het sector hoofd duidelijk dat hij geen engels sprak en dat ik voor het antwoord op mijn vraag bij het sector hoofd moest zijn. Deze was zwaar beledigd dat ik het lef had te denken dat hier de uitsupporters naar binnen moesten; "No, this is only for VIP's!!!! Away supporters belong on the other side of te stadium." Even dacht ik dat ik terug moest naar de beginplek van onze zoektocht, maar op dat moment zien we 3 Midtyelland supporters, gewoon hun rode clubkleuren tussen de gele thuisclub supporters. Ik vraag aan hen waar het uitvak is. Maar zij spraken net zo goed engels als de eerste steward. Niet, dus. We besluiten ze te volgen en moeten dus ook nog voorbij het zwembad. Achter het zwembad is een klein bospad die de hekken van het stadion scheiden van kleine tuintjes en huizen. Remco en ik zeggen tegen elkaar dat je niet kan voorstellen dat Feyenoord deze zelfde middag met een corteo zo naar het Abe Lenstra Stadion zouden moeten lopen. Na 300 meter zien we binnen de hekken 2 bussen staan en kunnen we via een pleintje het stadionterrein weer op. Ik word grondiger dan Remco gefouilleerd, wat overigens voor de hekken gebeurd, want na goedkeuring mag je pas door de ticketpoortjes. De QR-code van ons beide wordt niet herkend door de scanner en we mogen via een hek, dat speciaal voor ons opengemaakt wordt toch naar binnen.

We zijn vroeg en besluiten om de wedstrijd Heerenveen - Feyenoord op mijn telefoon te bekijken. Als het rust is gaat de telefoon uit en besluiten we ons te richten op de wedstrijd AC Horsens - FC Midtjylland omdat de spelers het veld op komen voor de warming up.

Zicht op het veld en de
ontbrekende tribune
Vooraan in het vak staat een jonge capo met een megafoon en een sirene. Hij jut het vak op en ruim de helft van de uitsupporters zingt enthousiast met hem mee. De melodieën zijn bekend, de teksten niet. Met drie grote vlaggen worden er continue gezwaaid, steeds door een andere supporter. Remco hoopt op een pyro en vraagt of dat hier misschien wel toegestaan is. Remco realiseert zich opeens dat hij wel een fakkeltje of rookbommetje mee had kunnen smokkelen. Het fouileren stelde niet zoveel voor en als hij dan toch gepakt zou worden dan zou een stadionverbod voor Midtjylland niet echt hout snijden, aangezien hij niet van plan was op korte termijn hier naar toe te gaan.

Bijschrift toevoegen
Tijdens de warming up scandeerden de idtjylland supporters de namen van de spelers en als de desbetreffende speler werd toegezongen stopte hij de warming-up en liep naar het uitvak om zich te laten toezingen. Of dat nu tijdens het wamlopen, de rondo of de afwerking was. dat maakte niet uit. Erg leuk om te zien hoe deze interactie tussen speler en supporters verliep, al denk ik niet dat een nederlandse coach dit zou toestaan. Misschien dat Henk de Jong hier gek genoeg voor is, en wellicht past deze verbazingwekkende begroeting ook wel bij De Graafschap. Nog gekker werd het touwens na de line-up. Terwijl de scheidsrechter en de thuisploeg AC Horsens klaar staan lopen de spelers (inclusief de keeper) van FC Midtjylland doodleuk de helft van AC Horsen op en gaan collectief naar het uitvak in de verre hoek. Ze manen het uitvak tot stilte en beginnen dan hand in hand de supporters toe te zingen. Die dit vervolgens overnemen en onder luid gejuich nemen de spelers van Midtjylland dan ook hn posities in en kan de wedstrijd beginnen.
Veel valt er over het voetbal niet te zeggen. Het niveau ligt duidelijk onder de nederlandse eredivisie, maar we hebben ons er wel mee vermaakt.
Sory Kaba (Guinee) viel op en Remco zag in de canadees James Manjrekar een nieuwe Dumfries. En
ik kon zijn vergelijking wel begrijpen, sterk met een drive naar voren. "wat een beast". Jakob Poulsen ooit nog drie seizoenen bij Heerenveen onder contract bleef de hele wedstrijd op de bank. Maar we kwamen eigenlijk niet voor het voetbal. We kwamen sfeer proeven en een awayday in Denemarken ervare en daar hebben we ten volle van genoten. Halverwege de tweede helft is de jonge capo verdwenen en staat er op eens een forse Deen van middelbare leeftijd die zichtbaar al wat tarwesmoothies genuttigd heeft. Hij sssst het vak tot stilte en begint dan breed met zijn armen zwaaiend en met een stem die geen megafoon nodig heeft tegen ons te schreeuwen. Geen idee wat hij ons voorzingt en ook geen idee wat we moeten meezingen, maar hij krijgt het vak in no time mee. Hij houdt dit minuten lang vol, maar het uitvak zingt steeds minder mee. De jonge capo besluit het weer over te nemen. Remco en ik kijken elkaar aan en denken beide dit is wat stadionbezoek zo mooi en bijzonder maakt. We kwamen niet voor het voetbal, hier kwamen we voor!
Als de wedstrijd is afgelopen, die overigens door Midtjylland met 0-2 (2 keer Sory Kaba) terecht werd gewonnen, lopen we met de uitsupporters mee naar buiten.De meesten zoeken de bus op en de rest gaat naar de auto's die hier dus mochten parkeren. Wij hebben geen zin in de lange terugwandeling en hopen dat we via de ander kant om toch bij onze auto kunnen komen. Gelukkig vinden we een gat in het hek en kunnen we kruipend het parkeerterrein weer op. Als we weer in de auto zitten zien we dat Heerenveen 1-1 gelijk gespeeld heeft tegen Feyenoord en rijden we zeer voldaan teug naar ons vakantiehuisje.











Geen opmerkingen: