vrijdag 2 augustus 2019

Awaydays verslag seizoen 2018-2019

In seizoen 2018-2019 bezocht ik alle (competitie-) uitwedstrijden van sc Heerenveen. 

Een bijzonder jaar om dit samen met mijn zoon te doen, waarbij hij bij aanvang van het seizoen nog niet eens een echte feanfan was, maar dat terzijde. Ook had ik nooit verwacht dat ik alle 17 stadions in één jaar zou gaan bezoeken. Dat was mezelf in mijn jonge jaren, toen we regelmatig uitwedstrijden (toen nog vaak in de eerstse divisie) bezochten niet eens gelukt. Maar gaande weg het seizoen ontwikkelde zich iets, iets wat niet te definiëren en dus moeilijk te beschrijven valt. Maar het was elke uitwedstrijd een feestje. Ongeacht de uitslag of het resultaat. In ieder geval een seizoen om nooit te vergeten en dat terwijl de algemene teneur rondom Heerenveen toch bijzonder negatief was. Matig resultaat (vooral in de thuiswedstrijden overigens), geen beleving en opnieuw bestuurlijke onrust. 
Het leverde prachtige anekdotes op zoals de catering van Fortuna Sittard die na de wedstrijd alle overtollige frikandellen ging uitdelen, tenminste hij gooide ze van beneden het vak in als een zwarte piet die met taai-taai poppen aan het strooien was. Voor ons was dat sowieso een bijzondere dag/wedstrijd. 's Middags waren we nog naar onze favoriete Bundesligaclub Borrusia Möchengladbach geweest, waardoor we op 1 dag meer dan 700 km hebben gereden om 2 wedstrijden te zien. 

In een van de modernste (multifunctionele) stadions van Nederland waar slechts één pinautomaat (oud dus met draad en niet geschikt voor contactloos betalen) aanwezig was. En uitgerekend valt tijdens de rust dat apparaat in storing. 
Geweldig om mee te maken was ook de 4-4 wedstrijd tegen Ajax. In de auto er naar toe zei ik nog tegen Remco; ik hoop dat Ajax ons een beetje gunstig gezind is en ze niet met meer dan 5-0 van de mat spelen. En dan zo'n geweldige wedstrijd en een waanzinnig scoreverloop. Tijdens deze wedstrijd zag ik voor de eerste keer het fanatisme van Remco en merkte dat hij nu definitief 'feanfan' geworden was. 
Verder maakten we mee dat binnen 2 minuten (in het slot van de wedstrijd) Heerenveen terugkwam van een 3-1 achterstand naar een 2-2 einduitslag. Hoe dan? De 3-1 werd afgekeurd (mede mogelijk gemaakt door de VAR) omdat er in het strafschopgebied een overtreding door Vitesse was gemaakt en dus penalty voor Heerenveen ipv doelpunt Vitesse. Ook absurd was de wedstrijd tegen NAC Breda. Waar Heerenveen met twee man minder twee rode kaarten) nog voor kwam maar uitendelijk toch met 4-2 verloor. Voor mijn broer (seizoenkaarthouder van NAC Breda) dus een feestje en wij (dochter Emma was ook mee) een lange terugreis naar Sneek. 

En dan ging Remco ook nog een keer met de supportersbus. Ikzelf had 's ochtends nog afspraken in Venlo en op één dag Sneek-Venlo-Sneek-Rotterdam-Sneek was zelfs mij te veel van het goede. Dus hij heen met de supportersbus en ik rechtstreeks vanuit Venlo naar De Kuip. Terwijl hij onderweg was, kreeg ik prachtige appjes en foto's van hem en zijn nieuwe vrienden in de bus. Als vader zijn dat herinneringen om te koesteren. Zoveel bijzondere momenten en geweldige ervaringen, te veel om op te noemen en in één keer te vertellen. Daarom ga ik proberen dit jaar per wedstrijd een kort verslag van onze avonturen hier op te schrijven. Vooral voor mezelf om de herinneringen vast te leggen, maar graag deel ik ze ook met jullie. In de hoop dat het away-virus overslaat en jullie net als mij zullen ervaren hoe geweldig, enerverend, emotioneel en bovenal inspirerend het bezoek aan een voetbalwedstrijd kan zijn. Iets wat je vanuit je stoel voor de TV (FoxSport) in de verste verte niet kunt benaderen. 

Gedurende het jaar zal ik ook mijn oordeel over de verschillende uitvakken van de stadions geven. Aan de hand van de volgende vaste criteria zal ik verslag doen van mijn bezoeken aan de nederlandse stadions. Daarnaast zal ik jullie inzicht geven in de bizarre veroordeling van elke uitsupporter. Zonder strafblad, zonder zelfs ooit een waarschuwing te hebben ontvangen ben je bij voorbaat al veroordeeld. Uitregistratie, verplicht bezoek aan uitvak, niet in het centrum van de speelstad komen. Onder begeleiding van belachelijke politie-inzet door alle rode stoplichten na de wedstrijd de stad uitgejaagd. En zelfs in deze absurde wereld van de uitsupporter zul je merken dat dit het waard is. Niet alleen voor je cluppie, maar bovenal voor je zelf. 

Criteria beoordeling stadion seizoen 2019-2020

  • Prijs; 
  • Parkeren;
  • Zicht;
  • Sfeer algemeen;
  • Sfeer Heerenveen fans;
  • Wat viel op;
  • Totaal indruk in cijfer;(0/10)


Hieronder tref je van alle stadions een foto. Deze foto's heb ik zelf gedurende het seizoen vanuit het uitvak genomen. Samen met mijn zoon Remco bezocht ik dus alle wedstrijden, soms gingen er een paar vrienden van Remco mee en ook mijn dochter is twee keer meegeweest. Ik ga indien mogelijk altijd met eigen vervoer. 
Pec Zwolle stadion
VVV stadion De Koel

Eerste wedstrijd van het seizoen. 2-3 overwinning. Veel supporters mee en voor mij de eerste keer de ervaring van het ophouden van de auto na de wedstrijd. 
Excelsior Stadion

De Graafschap stadion

AZ Stadion

Fc Groningen Stadion

PSV Stadion

Willem II Stadion

Een van de mooiste stadions van Nederland. Hier waren we al eens eerder geweest (In vak O aan de overzijde aangezien Remco VVV Venlo hoger als Heerenveen in zijn favorieten lijstje had staan. 

Emmen stadion
 Uitslag 1-1
Heracles Stadion

Utrecht Stadion (de Galgenwaard)


In de laatste minuten de gelijkmaker van Hornkamp. Eerste keer uit je dak gaan, juist vanwege het late doelpunt. Uitslag 2-2




Dit keer 2 vrienden van Remco mee, prachtige wedstrijd, met heel veel doelpunten (0-5). En lekker ouderwets lopend vanuit de woonwijken naar het stadion. 






In de dying seconds van de wedstrijd scoorde Heerenveen de winnende treffer. De tweede wedstrijd met een knallend slot. Hier ontstond het besef hoe mooi het is om live bij de wedstrijden aanwezig te zijn. Uitslag en onverdiende 2-3


2-0 in een zeer teleurstellende wedstrijd. Niet alle wedstrijden leveren mooie ervaringen op. 





Ook tegen PSV 3-0 een teleurstellende wedstrijd. Binnen het half uur een rode kaart en de wedstrijd was afgelopen. Voor osn de 4 keer in Eindhoven, maar de eerste keer in het uitvak van Heerenveen.


Een zinderende match 1-5 en ondanks verlies Willem II een heerlijke sfeer van de thuissupporters. Onvoorwaardelijk bleven ze zingen en achter hun team staan. Ook veel respect naar de uitsupporters. Mooie overwinning in verder een teleurstellende wedstrijd

Waardeloze wedstrijd op een veel te vroeg tijdstip. Ma deze wedstrijd trainer ontslagen.







Mooi stadion, leuke sfeer en goede gastvrijheid van Heracles. En eindelijk weer eens een goede wedstrijd van Heerenveen. Ondanks verlies. 





Deze wedstrijd die nergens meer toe deed alleen bezocht om 100% away-doel te kunnen behalen. 



De Kuip
Door het verbod voor VAK-S en veel solidaire mede supporters een trieste wedstrijd, waarin Heerenveen een complete off-day had. Helaas het unieke Kuip-gevoel niet Remco kunnen laten zien. 
Johan Cruijff Arena 
Mooiste ervaring van het seizoen. Compleet onverwacht een 4-4 resultaat (toegegeven mede mogelijk gemaakt door keeper Lamprou. Een paar dagen later opnieuw naar de Arena voor de bekerwedstrijd.













Geen opmerkingen: